ABBAGNANO, N. História da filosofia. Volume XIII. Lisboa: Editorial Presença, 1970.
ACAYABA, M. M. Branco e Preto: uma História de Design Brasileiro nos Anos 50. São Paulo: Instituto Lina Bo e P. M. Bardi, 1994.
ANDERSON, J. R. Cognitive psychology and its implications. 5 ed. New York: Worth Publishers, 2000.
ANTOINE, J. P. The Art of Memory and its Relation to the Unconscious. In: Comparative Civilizations Review, Bd. 18 (1988), 1-21.
ARK, W. S. A look at human interaction with pervasive computers. In: IBM Systems Journal, vol.38, n.4, 1999.
ASENSIO, P. Espaços para viver e trabalhar. Barcelona: GG Editorial Gustavo Gili, 2001.
AZEVEDO, W. O que é Design?São Paulo: Brasiliense, 1991.
BARBOSA, L. L. [Re]design: uma aproximação à abordagem transdisciplinar da sustentabilidade através do mobiliário contemporâneo. Dissertação de mestrado. São Carlos: EESC-USP/Nomads.usp, 2003.
BARRETT, E. Contextual media: Multimedia and Interpretation. Cambridge: The MIT Press, 1997.
BAUDRILLARD, J. Sistema dos Objetos. São Paulo: Pesrspectiva,1973.
BECHTEL, R. B. Simulations techniques in design research. In: PREISER, W. F. E. Building evaluation. New York: Plenum Press, 1989. Cap. 20, p. 199-206.
BENEDIKT, M. Cyberspace. Cambridge: The MIT Press, 1991.
BENJAMIN, W. Origem do drama barroco alemão. São Paulo, Brasiliense, 1984.
BENJAMIN, W. Magia e Técnica, Arte e Política: Ensaios sobre Literatura e História da Cultura, Obras Escolhidas. Tradução: Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1987.
BERQUÒ, E. A família no século XXI: um enfoque demográfico. In: Revista Brasileira de Estudos de População, vol.6, n. 2., julho/dezembro, 1989.
BERTALANFFY, L. V. Teoria geral dos sistemas. Tradução de Francisco M. Guimarães. Petrópolis: Vozes, 1977.
BIOCCA, F., MARK, L. Communication in the age of virtual reality. New Jersey: Lawrence Erlbaum, 1995.
BOLTER, J. D.; GRUSIN, R. Remediation, Understanding new media. London, UK: The MIT Press, 2000.
BONSIEPE, G. Design: do Material ao Digital. Florianópolis: FIESC/IEL, 1997.
BONSIEPE, G. Teoria y practica del deseño industrial. Barcelona: Gustavo Gili, 1978.
BONVALET, C. Transformation de la Famille et l´Habitat. Cahier nº 120. Paris: INED/ PUF, 1988.
BORDENAVE, J. E. D. O que é comunicação. São Paulo: Editora Brasiliense, 1997.
BRIGGS, A.; BURKE, P. Uma História Social da Mídia: de Gutenberg à Internet. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2004.
BUCHANAN, R.; MARGOLIN, V. Discovering design: exploration in design studies. Chicago: The University of Chicago Press, 1995.
BUCHANAN, R.; MARGOLIN, V (editores). The idea of design. Cambridge: MIT Press, 2000.
CASTELLS, M. A Galáxia da Internet. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.
CASTELLS, M. A era da informação: a sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
CSIKSZENTMIHALYI, M. Design and Order in Everyday Life. In: MARGOLIN, V.; BUCHANAN, R. (editores). The Idea of Design: a design issues reader. Cambridge: MIT Press, 1995.
CSIKZENTMIHALYI, M. Finding flow: the psychology of engagement with everyday life. New York: Basic Books, 1997.
CSIKZENTMIHALYI, M. Flow: the psychology of optimal experience. New York: Harper Perennial, 1991.
CSIKZENTMIHALYI, M. The Meaning of Things: domestic Symbols and the self. Cambridge: New York: Cambridge University Press, 1981.
DEBRAY, R. What is Mediology? In: Le Monde Diplomatique, Agosto, p.32, 1999.
DENIS, R. C. Uma introdução à história do design. São Paulo: Edgard Blücher, 2000.
DENNETT, D. C. Sweet dreams: philosophical obstacles to a science of consciousness. Cambridge: The Mit Press, 2005.
DEWEY, J. El Arte como Experiencia. México: Fondo de la Cultura Economica, 1949.
DEWEY, J. Experiência e Natureza. Lógica – a teoria da investigação. A arte como experiência. Vida e educação. Teoria da vida moral. Tradução de Murilo Otávio Rodrigues Paes Leme, Anísio S. Teixeira e Leonidas Contijo de Carvalho. São Paulo: Abril Cultural, 1980. (Coleção Os Pensadores)
DORFLES, G. Design industrial e a sua estetica. São Paulo : Livr Martins Fontes, 1984.
DORMER, P. Design since 1945. London: Thames and Hudson, 1998.
DOURISH, P. Where the action is: the foundations of embodied interaction. The MIT Press, 2004.
DUNNE, A. Hertzian Tales: eletronic products, aesthetic experience and critical design. London: RCA CRD Research Publications, 1999.
DUNNE, A.; RABY, F. Design noir: the secret life of electronic objects. Basel: Birkhauser, 2001.
ELEB-VIDAL, M. et al. Penser l’Habité. Le Logement en Questions. Liège: Pierre Mardaga éditeur, 1988.
FLUSSER, V. Ficções Filosóficas. São Paulo: Edusp, 1998.
FUAD-LUKE, A. Manual de diseño ecológico: un detallado libro de consulta de gran utilidad para el entorno doméstico o la oficina. San Felio: Cartago, 2002.
GIEDION, S. Mechanization Takes Command. New York: Norton, 1975.
GREENBERG, I.; Processign: creative coding and computational art. Berkeley: Apress Company, 2007.
GUERRA, J. W. N.; SIMÕES, R. S. Equipamentos, usos e costumes da Casa Brasileira. Objetos. São Paulo: Museu da Casa Brasileira, 2001.
HADDON, L., SILVERSTONE, R. Information and comunication technologies in the home: the case of teleworking. CICT/SPRU Working Paper 17:Universidade de Sussex, 1992.
HANSEN, M. New philosophy for new media. Cambridge, MA: The MIT Press, 2004.
HESKETT, J. Breve historia del diseño industrial. Barcelona : Ediciones del Serbal, 1985
JAMES, W. Pragmatismo e outros textos. Tradução de Jorge Caetano da Silva e Pablo Rubén Mariconda. São Paulo: Abril Cultural, 1979. (Coleção Os Pensadores)
JEUDY, H. P. A ironia da comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2001.
LAUREL, B. The art of human-computer interface design. New York: Addison-Wesley, 1990.
LATOUR, B. Jamais fomos modernos: ensaio de antropologia simétrica. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1994.
LEMOS, A. Cibercultura e Mobilidade. In:LEÃO, L (org.). Derivas: cartografias do ciberespaço. São Paulo: Annablume/Senac, 2004.
LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática.Tradução Carlos Irineu da Costa. Rio de Janeiro: 34, 1993.
LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: 34, 1999.
LAUREL, B. (editor) Design research: applied exploration of people, culture, context, and form. Cambridge, MA: The MIT Press, 2003.
MAEDA, J. Creative Code: Aesthetics + Computation. London: Thames & Hudson, 2004.
MAEDA, J. Maeda @ Maeda. New York: Universe, 2000.
MALDONADO, T. El Diseño Industrial Reconsiderado. Barcelona: Gustavo Gili, 1997.
MANZINI, E. A Matéria da Invenção. [La Matéria dell'Invenzione, 1986] Trad. Pedro A. Dias. Lisboa: Centro Português de Design, 1993.
MANZINI, E.; VEZZOLI, C. O Desenvlvimento de Produtos Sustentáveis: os requisitos ambientais dos produtos industriais. São Paulo: Edusp, 2002.
MARCHETTI, M. P. Diálogos à distância: cultura digital e espaços de habitar. Dissertação de Mestrado. São Carlos: EESC-USP/Nomads.usp, 2004.
McCARTHY, J; WRIGHT, P. Technology as experience. Cambridge: The MIT Press, 2004.
McLUHAN, M. Os meios de comunicação, como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 1995.
MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. 2a Edição. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
MORIN, E. O método 1: a natureza da natureza. Tradução de Ilana Heineberg. Porto Alegre: Sulina, 2005.
MORIWAKI, K. Between the Skin and the Garden: New Modes of Interaction in the Wearable Data Environment. In: Horizon Zero, vol.7. Disponível em http://www.horizonzero.ca/, 2004.
MUNARI, B. Design e comunicação visual. São Paulo: Martins Fontes, 1977.
MUNARI, B. Fantasia, invenção, criatividade e imaginação. São Paulo: Martins Fontes, 1981.
MUSEU DA CASA BRASILEIRA. O móvel da casa brasileira. São Paulo: Museu da Casa Brasileira, 1997.
NEGRILLO, B. Appetite for technology: investigating the role of designer in shaping consumer´s interaction of technology. Dissertação de Mestrado. Ivrea: Interaction Design Institute Ivrea, 2004.
NOJIMOTO C. Design Brasil: uma leitura do design de mobiliário para habitação na última década do século XX. Relatório Final de Iniciação Científica, São Carlos: Nomads.usp, 2002.
NORMAN. D. A. The Design of Everyday Things. New York: Basic Books, 2005.
NORMAN. D. A. Emotional design : why we love (or hate) everyday things. New York : Basic Books, 2004.
PARENTE , André (org.) Imagem-Máquina: a era das tecnologias do virtual. Rio de Janeiro: 34, 1993 .
PAPANEK, V. Diseñar para el mundo real. Madrid: Hermann Blume, 1977.
PAPANEK, V. The best designers in the world? In: Tools, vol. 3, m. 3, 1992. p. 10-12.
PAWLEY, M. Theory and design in the second machine age. Oxford: Basile Blackwell, 1990.
PEIRCE, C. S. Semiótica e filosofia. Introdução, seleção e tradução de Octanny Silveira da Mota e Leonidas Hegenberg. São Paulo: Cultrix, Editora da Universidade de São Paulo, 1975.
PEIRCE, C. S. Semiótica. Perspectiva: São Paulo, 1999.
PINE, J. GILMORE, J. The experience economy. Boston: Harvard Business School Press, 1999.
RYBCZYNSKI, W. Casa: pequena história de uma idéia. Rio de Janeiro: Record, 1996.
SANTAELLA, L. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.
SAKURAI, T. Design de mobiliário: usos e materialidades no Brasil contemporâneo. Dissertação de Mestrado. São Carlos: EESC-USP/Nomads.usp, 2005.
SANTOS, M. C. L. Móvel moderno no Brasil. São Paulo: Studio Nobel, 1995.
SHARP, H.; ROGERS, Y.; PREECE, J. Interaction design: beyond human-computer interaction. New York: John Wiley & Sons, 2007.
SHEDROFF, N. Experience Design 1. New Riders Publishing, 2001.
SILVERSTONE, R.; HADDON, L. Future Compatible? Information and Communication Technologies in the Home: a methodology and a case study. Relatório preparado para a Comissão da Comunidade Econômica Européia. RACE Project 2086, SPRU, Sussex, 1993.
TEYSSOT, G. Architecture au corps: entre la prothèse et le parasite. In: DUARTE, C.R.S. et al (org). Cadernos de Conferências do Projetar. Rio de Janeiro: FAU/ UFRJ, 2005.
TRAMONTANO, M. Novos modos de vida, novos espaços de morar: Paris, São Paulo, Tokyo. Tese de Doutorado. São Paulo: FAU-USP, 1998.
TRAMONTANO, M. SQCB: apartamentos e vida privada na cidade de São Paulo. Tese [Livre-Docência]. São Carlos: EESC-USP, 2004.
TRAMONTANO, M. ; PRATSCHKE, A. ; MARCHETTI, M. . Um toque de imaterialidade: o impacto das novas midias no projeto do espaço doméstico. In: Del Rio, V.; Duarte, C.; Rheingantz, P.. (Org.). Projeto do lugar. Rio de Janeiro: Contracapa/ProArq, 2002, v. , p. 341-356.
TRAMONTANO, M., SAKURAI, T. Critérios para o desenvolvimento de mobiliário doméstico contemporâneo. In: Anais. VI Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design P&D Design '2004. São Paulo: FAAP, 13 a 16 de outubro de 2004.
TRAMONTANO, M.; CARNEIRO, G.; NOJIMOTO, C. Design Brasil.Mundo: uma leitura comparativa do design de mobiliário nacional e internacional. In: Anais. VI Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design P&D Design. São Paulo: FAAP, 13 a 16 de outubro de 2004.
VIRILIO, P. Virtual reality as a place of action. Entrevista a Jean Paul Fargier. Disponível em http://www.ubikam.com/home.htm. Consultado em 25 de fevereiro de 2003.
WIENER, N. Cibernética e Sociedade. O Uso Humano dos Seres Humanos. São Paulo: Cultrix, 1968.
WINOGRAD, T. From Computing Machinery to Interaction Design. In: DENNING, P.; METCALFE, R. (editors).Beyond Calculation: The Next Fifty Years of Computing. Springer-Verlag, pp.149-162, 1997.