INTERACTION DESIGN
BUXTON, B. Sketching user experiences: getting the design rigth and the rigth design. São Francisco: Morgan Kaufmann, 2007.
DOURISH, P. Where the action is: the foundations of embodied interaction. Cambrigde: MIT Press, 2001.
LAUREL, B. The art of human-computer interface design. New York: Addison-Wesley, 1990.
LAUREL, B. Computer as Theatre. Boston: Addison-Wesley, 1993.
McCULLOUGH, M. Digital ground: architecture, pervasive computing and environmental knowing. Cambridge, MA: MIT Press, 2004.
MOGGRIDGE, B. Designing interactions. Cambridge, MA: The MIT Press, 2007.
SHARP, H.; ROGERS, Y.; PREECE, J. Interaction Design : beyond human computer interaction. Londres, Inglaterra: John Wiley & Sons, 2007.
THACKARA, J. The Design Challenge of Pervasive Computing. In: Interactions. vol. 8 , 3, Mai/Jun 2001, p. 46-52.
WINOGRAD, T. (Ed.). Bringing design to software. New York: ACM Press, 1996.
WINOGRAD, T. From Computing Machinery to Interaction Design. In: DENNING, P.; METCALFE, R. (editors). Beyond Calculation: The Next Fifty Years of Computing. Springer-Verlag, pp.149-162, 1997.
EXPERIENCE DESIGN
McCARTHY, J; WRIGHT, P. Technology as experience. Cambridge: The MIT Press, 2004.
NARDELLI, .N. C. Design para experiência e as tecnologias de informação e comunicação. Dissertação de Mestrado. São Carlos: EESC-USP, 2007.
NOJIMOTO, C. Design para experiência: Processos e sistemas digitais. Dissertação de Mestrado. São Carlos: EESC-USP, 2009.
SHEDROFF, N. Experience design 1. New Riders Publishing, 2001.
DESIGN PROCESS
AKIN, O. Psychology of architectural design. London: Pion, 1986.
ALEXANDER, C. Notes on the synthesis of form. Cambridge: Harvard University Press, 1964.
ALEXANDER, C. A pattern language: towns, buildings, construction. New York : Oxford University Press, 1977.
JONES, J. C. Design Methods: Seeds of Human Futures: A Review of New Topics. N.Y.: Wiley & Sons, 1970.
KIERAN, S.; TIMBERLAKE, J. Refabricating architecture. How manufacturing methodologies are poised to transform building contruction. New York: McGraw-Hill, 2004.
MITCHELL, W. J. The logic of architecture. Design, computation, and cognition. Cambridge: The MIT Press, 1990.
ROMEIRO FILHO, E. (Org.). Projeto do produto. Rio de Janeiro: Campus, 2010.
ROWE, P. G. Design thinking. Cambridge: The MIT Press, 1992.
SIMON, H. A. The Sciences of the Artificial. Cambridge, MA: The MIT Press, 1969.
VOLPATO, N. (Org.) Prototipagem rápida: tecnologias e aplicações. São Paulo: Blucher, 2007.
SYSTEMS, COMPLEX SYSTEMS, COMPLEXITY, CYBERNETIC
ASHBY, W. R. Introdução a cibernética. São Paulo : Perspectiva, 1970.
ATLAN, H. Entre o cristal e a fumaça. Ensaio sobre a organização do ser vivo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1992.
BERTALANFFY, L. V. Teoria geral dos sistemas. Tradução de Francisco M. Guimarães. Petrópolis: Vozes, 1977.
BLAUBERG, I. V.; SADOVSKY, V. N.; YUDIN, E. G. Systems theory: philosophical and methodological problems. Moscow: Progress Publishers, 1977.
JOHNSON, S. Emergência: a vida integarda de formigas, cérebros, cidades e softwares. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2003.
FOERSTER, H. Cybernetics. New York : Josiah Macy Jr Foundation, 1951.
FOERSTER, H.; ZOPF, G.W. (Ed). Principles of Self-Organization. New York: Pergamon, 1962.
MATURANA, H. VARELA, F.J. A árvore do conhecimento : as bases biológicas da compreensão humana. São Paulo : Palas Athena, 2004.
PASK, G. An approach to cybernetics. New York : Harper, 1962.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Porto Alegre: Sulina, 2007.
MORIN, E. O método 1: a natureza da natureza. Tradução de Ilana Heineberg. Porto Alegre: Sulina, 2005.
WIENER, N. Cibernética e sociedade: o uso humano dos seres humanos. Tradução de José Paulo Paes. São Paulo: Cultrix, 1968.