ARTIGOS

Além de HCI: Interfaces Gráficas Colaborativas. Marcelo Tramontano, Edson Salerno. 2005. 210mmx297mm.8 pp.
This article intends to present a research work in process which targets the production of design principles for multi-users graphic interfaces, allowing the creation of dialog spaces for a communitarian purpose, using the knowledge from system-user and user-interface interaction and from semiotic and cognitive psychology. It blends studies in both technological and perceptive fields, focusing on interfaces production with a non-linear structure, with an associative navigability, mostly commanded by signs and graphic elements of easy comprehension. The research goal is to understand how to allow users to build an individualized portion of cyberspace, where dialogs can be established with other community members. This work is part of Nomads.usp, Center for Habitation and Ways of Living Studies - University of São Paulo, that studies and produces criteria to rethink nowadays spaces design, considering its recent history, the transformations occurred in families groups, and its behavior tendencies.

Comunidades territoriais_dimensões virtuais. Marcelo Tramontano, Denise Monaco dos Santos. Artigo apresentado ao SIGRADI'04. São Leopoldo: Unisinos, 2004. 210mmx297mm. 11 p.
A reflexão sobre os espaços domésticos contemporâneos pressupõe o estudo das implicações da introdução das chamadas novas mídias na vida cotidiana e suas relações com os espaços de morar. O trabalho aqui proposto pretende apresentar uma pesquisa ampla, em curso, que busca discutir conceitualmente estas relações nos seus mais variados aspectos. A pesquisa pretende apresentar e examinar dados a partir da intervenção em uma comunidade concreta, com a implantação de comunicação mediada por computadores e outros equipamentos informatizados, dotados com interfaces colaborativas multi-usuários. Pretende avaliar, entre outros, a expansão do uso e das possibilidades das novas tecnologias da informação e comunicação, aprofundando os benefícios que a comunicação informatizada pode gerar em determinados contextos, principalmente em comunidades carentes, permitindo, entre outros, o acesso à informação, a ampliação das interações sociais, e a geração de determinados serviços que podem garantir uma melhoria na qualidade de vida. Por fim, pretende relacionar este estudo com o campo de ação das políticas públicas e da inclusão digital. O trabalho aqui proposto busca, assim, discutir alguns aspectos que envolvem experiências de comunidades virtuais, e apresenta um panorama abrangente do universo da pesquisa em andamento, que objetiva implantar uma experiência com estas características, ancorada no distrito paulistano de Cidade Tiradentes.

Filhos ausentes: a experiência digital de Solonópole, Brasil. Marcelo Tramontano, Nilton Trevisan. Apresentado em SIGRADI 2003, 2003, Rosario, Argentina. Anales CD-ROM, 2003. 210mmx297mm. 5 pp.
In the countryside of Ceara state, one of the poorest of Brazil, stays the city of Solonopole. Despite the lack of resources, some applications of information and communication technologies are being employed in daily life, by low income population. Almost all of local schools have computers and also free access to the internet, and so do citizens from their houses but also from a telecentro. This is only possible thanks to the use of free software, as Linux, and radio waves connection.

Entre Mnemo e Locus, o design de interfaces do ponto de vista do seu uso. Anja Pratschke, Edson dos Santos Moreira. Apresentado em Sigradi 2003, 2003. 210mmx297mm. Ilustr. 4 pp.
A method is proposed for architectural construction of virtual spaces by using structures of mnemotechniques. Defined as belonging to the mind, it is proposed to conceive the virtual space through architectural methods by adding the use of Mnemonics, which is the art and technique of developing and strengthening the memory. The memorization process itself becomes central in the process of constructing the virtual context. Introducing examples in history and recent art applications in virtual reality, this paper proposes the introduction of mnemotechniques for the architectural spatial structuring of the virtual space.

International Design Studio 2002. Exercício de Projeto. Marcelo Tramontano, Maria Cecília Loschiavo dos Santos. 2002. 210mmx297mm. 4 pp.
O objetivo deste artigo é relatar a experiência de participação dos grupos de estudantes e professores da Universidade de São Paulo no exercício de projeto International Design Studio, proposto pelo Prof. Osamu Ishiyama, da Waseda University, Tokyo, realizado entre os meses de agosto e outubro de 2002. No total, foram cinco grupos participantes, de quatro universidades, em três continentes: um da Waseda University, de Tokyo, um da Chung Yuan Christian University, de Taiwan, um da Bauhaus Universität, de Weimar, e dois da Universidade de São Paulo, Brasil. Toda a comunicação entre os grupos foi feita através da Internet, e todos os seus estudos projetuais foram disponibilizados online, em sites especialmente desenhados.

DESIGNER WANTED! Interface usuário-computador, o design de um diálogo. Anja Pratschke, Marcelo Tramontano, Edson dos Santos Moreira. Artigo apresentado ao SIGRADI 2000 - Construindo o espaço digital. Rio de Janeiro: UFRJ/Sigradi, setembro 2000. 210mmx297mm. 03 p.
Este artigo discute o papel do designer no processo de produção de interfaces computacionais. Entendidas como espaços virtuais, elas constituem o pólo da atenção do usuário final por tratar-se do vago e pouco conhecido território no qual usuário e sistema podem, enfim, comunicar-se. Para tanto, vai-se estabelecer um paralelo entre a formação do arquiteto como designer de espaços concretos, cuja abrangência o capacita a dialogar com engenheiros especializados nas questões técnicas da construção, e a necessidade de se formar um (novo?) profissional designer de interfaces, capaz de dialogar com os especialistas que dominam os aspectos tecnológicos da construção de espaços virtuais. O artigo analisa, ainda, a formação dos atuais designers de interfaces - cientistas da Computação, web designers, escritores, artistas, arquitetos e information architects -, procurando identificar formas de potencializar sua atuação

Ateliês colaborativos de projeto low-tech à distância.JOSÉ RIPPER KÓS, JOSÉ CABRAL FILHO, EDUARDO MASCARENHAS SANTOS, MARCELO TRAMONTANO, TEREZA CRISTINA MALVEIRA DE ARAUJO. 2006. artigo publicado em: Diana Rodríguez Barros. (Org.). Experiencia digital: usos, practicas y estrategiasen talleres de arquitectura y diseño en entornos virtuales. Mar del Plata: Universidad de Mar del Plata, 2006, v. , p. 163-172.
This paper aims to analyze virtual design studios in large countries such as India, China and Brazil with great disparities between the schools of architecture and cultural diversity within their territories. Two VDS experiences with Brazilian institutions base the paper’s arguments. Limitation of equipment, bandwidth or available tools should not impeach the organization of collaborative experiences. Instead, they should ground the strategies for the implementation of those experiences. Several free tools available on the Internet and which the students were used to, where chosen for the communication among participants. Limited resources were not an obstacle to attain what we have considered the most important benefit of our experiences: the exchange among students and faculty towards the recognition of participants’ different cultures, traditions and knowledge, allowing a better understanding of their own context.

No Man is an Island (Even in the Virtual World): The Online_Communities Project. Anja Pratschke, Marcelo Tramontano. in Europe, 2007, Frankfurt am Main. Ecaade, Education and Research in Computer Aided Design in Europe. Frankfurt am Main : 25th eCAADe Conference Proceedings, 2007. 200mmx200mm. 8 pp.
This article is based on the results of various research projects on the use of Information and Communication Technologies (ICT) to reduce the digital divide in poor neighborhoods at  Nomads.usp Research Center (Center for Studies on Interactive Living, www.eesc.usp.br/nomads). Among them is the Online_ Communities project, which has been financed by the São Paulo State Research Funding Agency - FAPESP since 2004 involving four research groups from both the Architecture and Computer Science departments at the University of São Paulo and various public and non-governmental organizations. The Online_ Communities project proposes a diversified approach in order to cover the different aspects of the conception and implementation of a specific geographical complex communication system in a mixed reality scenario. It includes its network, the requalification of a local telecenter, meta-recycling activities, setting-up a graphic interface and presenting some workshops.

Living ways: design processes of a hybrid spatiality.Marcelo Tramontano, Guto Requena. . International Journal of Architectural Computing. 2007.  210mmx297mm.8 pp.
This paper presents some architectural housing projects designed by architects in different parts of the world, considering concepts originated from the virtuality domain. Some designers propose the beginning of an interaction between the user and its dwelling that attempts to overcome the functionalist slant of so-called residential automation. After examining different approaches and proposals, ten points are presented as items for an agenda of debates. The brief and introductory analysis proposed hereby is part of undergoing studies at the Nomads.usp Center for Interactive-Living Studies (www.eesc.usp.br/nomads), of the University of Sao Paulo, Brazil.

Interfaces ou o querer-se flutuar entre. Anja Pratschke, Marcelo Tramontano. Unisinos, São Leopoldo, 2005. 210mmx297mm.8 pp.
Vivemos atualmente um momento histórico em que a comunicação tecnológica encontra-se lado a lado com a manufatura espacial. Pesquisas isoladas, confinadas a seus domínios disciplinares, perdem gradativamente a razão de ser, notadamente no campo disciplinar da construção do espaço virtual.

Intercultural Dialogues: Exchanging Sounds to Create Hybrid Spatialities. Luciana Roça e Marcelo Tramontano. São Carlos: Nomads.usp, 2012. 210x297mm. 8p. Illustr.
This paper discusses sound and space instances supported by practices pertaining to the cultural action Intercultural Dialogues. This action is part of a larger protttject named Hybrid Territories, which involves digital media, communities, cultural activities, and the proposal of public policies, funded by FAPESP (São Paulo State Agency for Research Funding), Brazil, by means of a partnership with the Arts and Culture Bureau of the city of São Carlos. The cultural action in question is based on the construction of hybrid spatialities by the use of live-stream communication of sounds, thereby favoring the exchange of sound readings between São Carlos, Brazil, and Lüneburg, Germany.

De Uexküll à Pask: a Conversação aplicada à Processos Digitais de Projeto. Gilfranco Alves e Anja Pratschke. São Carlos: Nomads.usp, 2015.210x297mm. 5p. P&B.
O presente artigo busca colocar em discussão a relevância da comunicação e do gerenciamento da informação nos processos digitais de projeto frente às recentes atribuições de Arquitetos e Urbanistas, e propor uma abordagem para processos digitais de projeto, a partir do estudo e da aplicação de conceitos como feedback loop, controle e auto regulação. Estes conceitos estão presentes tanto na concepção biosemiótica e interativa de ciclo funcional proposto em 1934 pelo biólogo Jakob von Uexküll1, como na elaboração cibernética proposta por Gordon Pask2 em sua Teoria da Conversação, no começo dos anos 1970.

O projeto enquanto jogo: colaboração digital livre? Gilfranco Alves e Anja Pratschke. São Carlos: Nomads.usp, 2014. 210x297mm. 6p. P&B.
The paper will present one specific aspect of the PhD research called Cibersemiótica e Processos de Projeto: Metodologia em Revisão, funded by FAPESP, which in turn is linked to the Nomads.usp research group of the University of São Paulo. The paper discusses aspects of digital design processes within an approach on social collaboration with digital mediation, from concepts based on Actor Network Theory, developed by the French Philosopher Bruno Latour, Swarm Behaviour, which is observed in nature, as well as the Multi-Agent Systems. The paper aims to examine collaborative procedures and hybrid design methods involving several actors or players, trying to redefine the possibilities of conception in Architecture with a bottom-up approach, considering the concept of game applied to digital design processes.

Thinking about systems. Cynthia Nojimoto, Mayara D. De Souza, João Paulo Soares and Marcelo Tramontano. São Carlos: Nomads.usp, 2014. 210x297mm. 10p. P&B.
This paper presents the organization of a design process which allows the inclusion of communities in a collaborative way and integrates cultural and social aspects of local context, by considering available material resources and equipment, local practices in architecture and construction, environmental features, and other aspects into the possibilities provided by parametric design and digital fabrication. This paper recognizes that design process is developed from interrelated actions, which can be understood by the concept of complexity from the French philosopher Edgar Morin.

Design Paramétrico: Experiência Didática. Cynthia Nojimoto, Marcelo Tramontano e Renato LuizSobral Anelli. São Carlos: Nomads.usp, 2011. 210x297mm. 5p. P&B.
Este artigo apresenta o uso de software paramétrico no processo de design como Rhiconeros e Grasshopper na atividade de projeto. Além do uso do software paramétrico, a atividade também envolveu a criação de modelos físicos, concebidos a partir de ferramentas da fabricação digital. O objetivo deste artigo é descrever e comentar esta experiência didática com os estudantes de arquitetura e analisar como este software foi introduzido em seus processos projetuais.

Punk rock, games and digital design: Proactive and collaborative attitudes for the twentyfirst century architecture. Gilfranco Alves and Anja Pratschke. São Carlos: Nomads.usp, 2014. 171x272mm. 11p. Illustr.
This paper presents a specific aspect of the PhD research called Cybersemiotics and Design Processes: Methodology in Review, accomplished at the end of 2014 at the Graduate Studies Program of the Institute of Architecture and Urbanism (IAU), University of Sao Paulo (USP). The PhD research was funded by FAPESP, and is also linked to the Nomads.usp research group of the University of Sao Paulo (USP). The paper discusses aspects of digital design processes within an approach on social collaboration with digital mediation, from concepts based on Actor Network Theory, developed by the French philosopher Bruno Latour. The paper aims to examine collaborative procedures and hybrid methods of design involving multiple actors or players, searching to redefine the possibilities of conception in Architecture with a bottom-up approach, considering the concept of Do It Yourself (DIY) and digital games applied to digital design processes.

Strings Pavilion: design process, V!RUS, [online] n. 6. Gilfranco Medeiros Alves and Cynthia Nojimoto. São Carlos: Nomads.usp, 2011. 210x297mm. 16p. Illustr.
The paper presents the design process of Strings Pavilion developed during the Architectural Association School of Architecture's Visiting School Workshop occurred in Sao Paulo city, in July,2011. The pavilion is an outcome from a collective creation process of five persons team working in an immersive way during ten days; they explored several possibilities of experimentation and hybrid processes from researches about materials features and behaviors as well as parametric software. Fundamental concepts such as loop, feedback and responsivity from Second Order Cybernetic and Systems Theory were included and applied in the creation process.

Urban Reverberation: Juxtapositions Between Sound and Space. Luciana Roça e Marcelo Tramontano. Viseu, Portugal, 2014. 210x297mm. 17p. Illustr.
This paper aims to discuss sound and space conversational relationship, combining theoretical research and the practice “Urban Reverberation”, a sound intervention held in public space. First, the paper introduces the context of the intervention briefly and after presents its theoretical framework concerning space, interfaces and sound interventions. Then, the article presents the sound intervention discussing its concepts, methods, the interface role and the reactions and comments of the audience, gathered by video recording, photos, and semi-structured interviews. At last, the paper presents its findings and theoretical reflection about the sound intervention.

Sistema de preservação do patrimônio missioneiro: o uso de mídias digitais para dissipar fronteiras geográficas. Sandra Schmitt Soster e Anja Pratschke. São Carlos: Nomads.usp, 2014. 210x297mm. 5p. P&B.
Ao analisar o antigo conjunto denominado Trinta Povos das Missões sob um olhar baseado no pensamento complexo, este artigo busca analisar tecnologias digitais e metodologias que auxiliem não somente registro, preservação e divulgação deste patrimônio, mas também potencializem as interações entre os agentes envolvidos no sistema de preservação do patrimônio missioneiro, para que ele funcione de maneira mais eficiente e este patrimônio mantenha-se vivo, cumprindo sua função social como suporte da memória e da identidade de uma cultura local e de uma reflexão social glocal.

Low-Tech Remote Colaborative Design Studios JOSÉ R. KÓS, TEREZA C. MALVEIRA ARAUJO, JOSÉ S. CABRAL FILHO, EDUARDO MASCARENHAS SANTOS e MARCELO TRAMONTANO. Nomads.usp. 2005 210x297mm. 11p. P&B.
This paper aims to analyze Virtual Design Studios in big countries such as India, China and Brazil with great disparities between the schools of architecture and cultural diversity within their territories. Two VDS experiences with Brazilian institutions form the bases of the paper’s arguments. Limitation of equipment, bandwidth or available tools should not impede the organization of collaborative experiences. Instead, they should ground the strategies for the implementation of those experiences. Several free tools that are available on the Internet and which the students were used to, were chosen for the communication between the participants. Limited resources were not an obstacle to gain what we have considered the most important benefit of our experience: the exchange between students and faculty towards the recognition of the other participants’ different cultures, traditions and knowledge, allowing a better understanding of their own context.

DISSERTAÇÃO

Ouvir outros espaços – Entornos híbridos, interfaces sonoras em espaços públicos. Luciana Santos Roça; Orientador Marcelo Tramontano. São Carlos: Nomads.usp, 2014. 170x230mm. 187p. Illustr.
Esta pesquisa investiga relações entre som e espaço, discutindo conceitos referentes à justaposição de entornos sonoros e físicos. Para tanto, a abordagem da pesquisa reside na discussão dessas relações a partir do uso de interfaces sonoras que promovam escuta coletiva em espaços públicos, constituindo entornos híbridos e proporcionando diferentes apreensões do espaço. Tratando-se de uma pesquisa multidisciplinar, o estudo busca aproximar as disciplinas da Arquitetura e Urbanismo e Estudos de Som. A investigação teórica contextualiza e fornece conceitos de ambos campos disciplinares sobre a função do som enquanto elemento do espaço. A partir dos conceitos trabalhados, são realizadas leituras de intervenções sonoras e a análise do experimento da pesquisa, que inclui a realização de uma intervenção. A intervenção consta no relocamento do conjunto de sons do trem para uma praça pública, de forma a dialogar com seu contexto e dinâmicas sociais e históricas, contribuindo para o surgimento de diferentes interpretações e reflexões das pessoas presentes. Dessa forma, reforça-se a importância da associação entre teoria e prática, que se constitui como procedimento fundamental para a investigação sobre o assunto.

RELATORIOS

Interface usuário-computador 1: Criando um diálogo. Anja Pratschke, Edson dos Santos Moreira. Relatorio técnico ICMC-USP. São Carlos: ICMC, 2000. 210x297, illustrado. 32 p.
A questão do design de interfaces é abordada pelo seu viés técnico, e referenciada ao trabalho do arquiteto, considerado aqui, dada a sua formação, como um potencial designer de ambientes virtuais. Entre outros pontos, são tratados as [in]definições de HCI; o Design, do ponto de vista do arquiteto; o papel do Usuário enquanto parte integrante da interface, suas características humanas e fatores psicológicos; Metodologias e processo de design; breve história do design da interface Usuário/Computador, e a Interface como meio.

Interface Usuário-computador 2: Não-linearidade - pano de fundo conceitual. Anja Pratschke, Edson dos Santos Moreira. Relatorio técnico ICMC-USP. São Carlos: ICMC, 2000. 210x297, illustrado. 5 p.
A questão do design de interfaces é contextualizada por suas significações filosóficas contemporâneas - a partir do conceito de não-linearidade, presente nas definições de hipertexto. Além disso, o texto apresenta um histórico resumido do hipertexto.

Interface Usuário-computador 3: Realidade Virtual como meio de comunicação. Anja Pratschke, Edson dos Santos Moreira. Relatorio técnico ICMC-USP. São Carlos: ICMC, 2000. 210x297, illustrado. 44 p.
Realidade Virtual como meio de comunicação é examinada em detalhe, considerando-se sua história recente e os conceitos que ela envolve, os pressupostos técnicos necessários à sua viabilização, e exemplos do que tem-se conseguido fazer mais recentemente no campo das experimentações. São tratados, principalmente, os seguintes pontos: Definições, origens e aspectos históricos da Realidade Virtual, Tecnologia imersiva de Realidade Virtual, e Arquitetura e ambientes virtuais: tentativas recentes e exemplos.