Marcelo Tramontano é Arquiteto, Mestre, Doutor e Livre-docente em Arquitetura e Urbanismo. Professor Associado do Instituto de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo. Coordena o Nomads.usp e é Editor-chefe da revista V!RUS.

Juliana Couto Trujillo é Arquiteta, Mestre em Estudos de Linguagem. Professora Adjunta da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, coordenadora do grupo de pesquisa algo+ritmo, e pesquisadora do Nomads.usp. Estuda processos digitais de projeto, cidades e cultura digital, e políticas culturais com meios digitais.

Juliano Veraldo da Costa Pita é Arquiteto, Mestre em Arquitetura e Urbanismo. Professor do Instituto Federal de São Paulo e pesquisador do Nomads.usp. Estuda processos digitais de projeto de Arquitetura no âmbito das encomendas públicas, e a inclusão de tecnologias digitais, especialmente BIM, em processos participativos de tomada de decisão.

Sandra Schmitt Soster é Publicitária e Arquiteta, Mestre em Arquitetura e Urbanismo. Pesquisadora do Nomads.usp, membro da Rede Paulista de Educação Patrimonial e colaboradora do projeto iPatrimônio. Estuda o uso de meios digitais na gestão e preservação do patrimônio cultural.

Pedro Plácido Teixeira é Arquiteto e pesquisador do Nomads.usp. Estuda o uso do filme documentário para a realização de leituras urbanas, baseado em processos participativos e colaborativos de produção audiovisual.

Christian Jhulian Braga Quesada é Arquiteto e pesquisador do Nomads.usp. Estuda processos de projeto viesados por inteligência artificial, investigando aspectos de colaboração entre seres humanos e máquinas.


Como citar esse texto: TRAMONTANO, M.; TRUJILLO, J. C.; PITA, J. V. C.; SOSTER, S. S.; TEIXEIRA, P. P.; QUESADA, C. J. B. Parti.cipar+co.laborar vol. 2. Editorial. V!RUS, São Carlos, n. 18, 2019. [online] Disponível em: <http://www.nomads.usp.br/virus/virus18/?sec=1&item=1&lang=pt>. Acesso em: 29 Set. 2020.

É com imenso prazer que iniciamos este editorial dando as boas-vindas aos seis pesquisadores, referências maiores em suas áreas e subáreas de atuação, que gentilmente aceitaram nosso convite para somar-se ao nosso Comitê Científico. São eles:

Prof. Dr. Alberto Estévez, do Institute for Biodigital Architecture and Genetics, Universitat Internacional de Catalunya, Espanha

Prof. Dr. Arthur Autran Franco Sá Neto, do Departamento de Artes e Comunicação, Universidade Federal de São Carlos, Brasil

Prof. Dr. Ben Sweeting, da Faculty of Architecture, University of Brighton, Reino Unido

Profa. Dra. Gabriela Celani, da Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e Urbanismo, Universidade Estadual de Campinas, Brasil

Prof. Dr. Rodrigo Martin Iglesias, da Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo, Universidad de Buenos Aires, Argentina

Profa. Dra. Sara Eloy, do Centro de Investigação em Tecnologias da Informação, Arquitetura e Matemática, ISCTE-IUL, Portugal

A presente edição da revista V!RUS completa nosso dossier em dois volumes sobre o tema parti.cipar+co.laborar, tendo o primeiro volume sido publicado na V!RUS 17, em dezembro de 2018. No total, o dossier compõe-se de trinta e oito artigos (18 na V!17 e 20 nesta edição), que traçam um amplo e variado panorama teórico-conceitual, de estratégias, e práticas, em diferentes países e estados brasileiros. Estes trabalhos foram escritos por pesquisadores de diferentes áreas do conhecimento, filiados a instituições de nove países: Argentina, Brasil, Colômbia, Espanha, Finlândia, Estados Unidos, Paraguai, Portugal e Reino Unido.

Nesta 18a. edição, reunimos uma maioria de artigos que discutem aspectos do tema parti.cipar+co.laborar no âmbito da área de Arquitetura e Urbanismo, dialogando com trabalhos sobre projetos artísticos, ações comunitárias, e iniciativas ligadas a políticas públicas. Saudamos com entusiasmo seus autores, neste triste e preocupante momento em que ações cidadãs, políticas públicas e projetos de pesquisa fundamentados na participação popular vêm sendo desencorajados, no Brasil e em várias partes do mundo, e esperamos que a leitura destes textos inspirem novas e urgentes iniciativas.

Quatro trabalhos abordam questões relacionadas ao ensino e formação em Arquitetura, Urbanismo e Design: Cultura hacedor, co-creatividad y practicas didacticas colaborativas, de Diana Rodríguez, Por uma relação urbano-rural ambiental na metrópole: didática e ações, de Vera Luz e Antonio Fabiano Junior, Conversas entre arquitetos e engenheiros no ensino de projeto, de Marina Borges, e Arquitetura e urbanismo participativos: uma gênese, de Sylvia Dobry.

Reflexões críticas sobre processos colaborativos de projeto são propostas nos trabalhos Los procesos digitales de diseño bajo la mirada de la colaboración, de Mario Vallejo e Denise Mônaco dos Santos, A colaboração no projeto de edifícios para atender metas ambientais, de Clara Rodrigues, Maísa Veloso e Aldomar Pedrini, Cenários de colaboração e integração de projetos com BIM, de José Martins Júnior, Heitor Silva e Bianca de Araújo, e Sinergia em ação: processo de projeto colaborativo, das pesquisadoras do Nomads.usp Mariah Di Stasi e Anja Pratschke.

Belíssimos projetos artísticos ancorados na ação participativa do público são apresentados por seus autores, nos artigos Construção mutuamente assegurada, de Usman Haque, e Torre de transmissão: uma vigília coletiva, de Carolina Fonseca e Pedro Britto.

Estratégias de colaboração cidadã em ações bottom-up são discutidas na densa entrevista Cultura digital e hacktivismo: um caminho para participação cidadã, concedida por Bernardo Gutiérrez a Juliana Trujillo, e nos artigos Cozinha comum itinerante, de Ceci Nery e Paula Lobato, Mutirão como ferramenta política: agricultura urbana e cidadania, de André Biazoti, e Software livre e a lógica comunitária e solidária de construção do conhecimento, de Aracele Torres.

As noções de participação e colaboração como fundamento de políticas públicas são objeto dos trabalhos Ponto de Cultura: a construção de uma política pública, de Célio Turino, e Popularização tecnológica e colaboração no programa Fab Lab Livre SP, de João Cassino, ambos responsáveis diretos pela concepção e implementação de programas públicos de importância nacional, no Brasil. O artigo Participación en programas salud pública desde la comunidad: el caso TopaDengue, de Cristhian Parra, Rodrigo Rojas, Ginno Agostini e Josefina Coloma apresenta uma ação participativa na área de saúde pública, no Paraguai, e dois trabalhos abordam a construção de políticas relacionadas à herança cultural: Redes, atores e governança na perspectiva do patrimônio cultural, de Cristina Schneider, e Participação ou representação: escolhas patrimoniais no Rio Grande do Sul, de Ana Lúcia Meira.

Finalmente, no trabalho A arquitetura da participação de Giancarlo De Carlo revisitada, Ana Carolina Farias propõe uma releitura do conceito de participação conforme formulado por De Carlo.

Desejamos a todas e a todos excelente leitura.


Nomads.usp | IAU-USP, julho de 2019


 

Marcelo Tramontano is an Architect, Master, Doctor, and Livre-docente in Architecture and Urbanism. He is an Associate Professor at the Institute of Architecture and Urbanism of the University of Sao Paulo, Brazil. He directs Nomads.usp and is the Editor-in-Chief of V!RUS journal.

Juliana Couto Trujillo is an Architect and Master in Language Studies. She is an Adjunct Professor at the Federal University of Mato Grosso do Sul, coordinator of the research group algo+ritmo, and is a researcher at Nomads.usp. She studies digital design processes, cities and digital culture, and cultural policies and digital media.

Juliano Veraldo da Costa Pita is an Architect and Master in Architecture and Urbanism. He is a professor at the Federal Institute of Sao Paulo, Brazil, and a researcher at Nomads.usp. He studies digital architectural design processes in the context of public orders, and the inclusion of digital technologies, especially BIM, in participatory decision-making processes.

Sandra Schmitt Soster is a Bachelor in Advertising, Architect, and Master of Architecture and Urbanism. She is a researcher at Nomads.usp, a member of the Paulista Heritage Education Network, and a collaborator of the iPatrimônio project. She studies the use of digital media in the management and preservation of cultural heritage.

Pedro Plácido Teixeira is an Architect and researcher at Nomads.usp. He studies the use of the documentary film for the accomplishment of urban readings, based on participatory and collaborative processes of audiovisual production.

Christian Jhulian Braga Quesada is an Architect and researcher at Nomads.usp. He studies design processes biased by artificial intelligence, investigating aspects of collaboration between humans and machines.


How to quote this text: Tramontano, M., Trujillo, J. C., Pita, J. V. C., Soster, S. S., Teixeira, P. P. and Quesada, C. J. B. 2018. Parti.cipate+co.llaborate vol. 2. Editorial. V!RUS, São Carlos, n. 18. [e-journal] [online] Available at: <http://www.nomads.usp.br/virus/virus18/?sec=1&item=1&lang=en>. [Accessed: 29 September 2020].

We are delighted to begin this editorial by welcoming the six researchers, major references in their areas and subareas, who kindly accepted our invitation to join our Scientific Committee. They are:

Prof. Dr. Alberto Estévez, from the Institute for Biodigital Architecture and Genetics, Universitat Internacional de Catalunya, Spain

Prof. Dr. Arthur Autran Franco Sá Neto, from the Arts and ommunication Department, Federal University of Sao Carlos, Brazil

Prof. Dr. Ben Sweeting, from the Faculty of Architecture, University of Brighton, United Kingdom

Prof. Dr. Gabriela Celani, from the Faculty of Civil Engineering, Architecture and Urbanism, State University of Campinas, Brazil

Prof. Dr. Rodrigo Martin Iglesias, from the Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo, University of Buenos Aires, Argentina

Prof. Dr. Sara Eloy, from the Center for Research in Information Technology, Architecture and Mathematics, ISCTE-IUL, Portugal

This issue of V!RUS completes our two-volume dossier on the theme of parti.cipate+ col.laborate, as the first volume was published in V!RUS 17 in December 2018. In all, the dossier consists of thirty-eight articles (18 in V!17 and 20 in the current issue), which outline a wide and varied theoretical-conceptual panorama of strategies and practices in different Brazilian states, and foreign countries. These papers were written by researchers from different areas of knowledge, affiliated with institutions in nine countries: Argentina, Brazil, Colombia, Spain, Finland, United States, Paraguay, Portugal, and the United Kingdom.

In this 18th issue, we have gathered a majority of articles discussing aspects of the theme parti.cipate+col.laborate within the Architecture and Urbanism area, dialoguing with works on artistic projects, community actions, and public policy-related initiatives. We warmly greet its authors, in this sad and worrying moment when citizen actions, public policies, and research projects based on popular participation are being discouraged in Brazil and in various parts of the world. We hope that the reading of these texts will inspire new and urgent initiatives.

Four articles deal with issues related to teaching and education in Architecture, Urbanism and Design: Maker culture, co-creativity and collaborative teaching practices, by Diana Rodríguez, Towards an urban/rural environmental relationship in the metropolis: about teaching and actions, by Vera Luz and Antonio Fabiano Junior, Conversation between architects and engineers in architectural design teaching, by Marina Borges, and Participatory architecture and urbanism: a genesis, by Sylvia Dobry.

Criticism on collaborative design processes are proposed in the works Digital design processes from a perspective of collaboration, by Mario Vallejo and Denise Mônaco dos Santos, A collaborative approach on building design to meet environmental goals, by Clara Rodrigues, Maísa Veloso and Aldomar Pedrini, Scenarios for project collaboration and integration by using BIM, by José Martins Júnior, Heitor Silva and Bianca de Araújo, and Synergy in action: the collaborative design process, by Nomads.usp researchers Mariah Di Stasi and Anja Pratschke.

Beautiful artistic projects anchored in the audience participation are presented by their authors, in the papers Mutually assured construction, by Usman Haque, and The transmission tower: a collective vigil, by Carolina Fonseca and Pedro Britto.

Strategies for citizen collaboration in bottom-up actions are discussed in the dense interview Digital culture and hacktivism: a way for citizen participation, withBernardo Gutiérrez to Juliana Trujillo, as in the papers Itinerant common kitchen, by Ceci Nery and Paula Lobato, Joint work as a political tool: urban agriculture and citizenship, by André Biazoti, and Free software and the communitarian and solidary logic of knowledge construction, by Aracele Torres.

The notions of participation and collaboration as a foundation of public policies are the object of the articles Point of Culture: the construction of a public policy, by Célio Turino, and Popularization of technology and collaboration in the FabLab Livre SP program, by João Cassino, both directly responsible for the design and implementation of public programs of national importance in Brazil. The paper Participation in public health programs from the community: the TopaDengue case, by Cristhian Parra, Rodrigo Rojas, Ginno Agostini and Josefina Coloma presents a participatory action in the public health area, in Paraguay, and two articles address the construction of policies related to cultural heritage: Networks, actors and governance in the perspective of cultural heritage, by Cristina Schneider, and Participation or representation: heritage choices in Rio Grande do Sul, by Ana Lúcia Meira.

Finally, in her work The architecture of participation of Giancarlo De Carlo revisited, Ana Carolina Farias proposes a reinterpretation of the concept of participation as formulated by De Carlo.

We wish you an excellent reading.


Nomads.usp | IAU-USP, july 2019

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